יום ש', ז’ בכסלו תשע”ח
דף הבית אלונים בתקשורת יצירת קשר
עקרונות בית הספר הלכה למעשה

בית הספר פועל במודל חדשני שפותח בהתאמה למאה ה­ 21 אליה גדלים הילדים. רוב הלמידה נעשיתבאמצעות פרויקטים. הילדים עובדים בצוותים, ויוצרים תוצרים בעלי משמעות בעולם האמיתי. איך מדברים – אנחנו מאמינים שקשר שיש בו הקשבה, קרבה ואמון בין הילדים לאנשי הצוות הוא הבסיס להשפעה וליצירת​ ​סביבה המעודדת למידה. דיאלוג יוצר תחושת בטחון וכך נוצרת פניות ללמידה. התחושה שרואים אותי ומאמינים בי מחזקת​ ​את הדימוי העצמי ומאפשרת התמודדות עם אתגרים. קשר דיאלוגי מאפשר למורים להכיר מקרוב את הילדים, וכך הם​ ​יכולים לחבר את התכנים הלימודיים לנושאים שמעסיקים אותם ולהתאים את המשימות הלימודיות בהתאמה אישית.איך לומדים – חשובה לנו מאד ההתאמה ליכולות, החוזקות, הקצב וסגנונות הלמידה של כל אחד מהילדים. הם לומדים את​​ התכנים והמיומנויות שבתכנית הלימודים תוך יצירת תוצרים ומבצעים משימות לימודיות המובילות ליצירת תוצרים אלו.​ ​לדוגמא, כדי לכתוב כמה משפטים שיהיו חלק ממחזה שהכיתה תמחיז אני צריכה לתרגל כתיבה ולשלוט בה. חלק ניכר​ ​מהעבודה נעשה בקבוצות, תוך ליווי המורכבות שיוצרת עבודה מסוג זה אנחנו משתדלים לא להפריד ­ לכל הכיתה משימה​ ​אינטלקטואלית משותפת, ללא חלוקה לרמות. היקף המטלות, דרגות הקושי וחלוקת התפקידים בקבוצות שונים וכך חלק​ ​משמעותי ממטלות הלמידה כולל בחירה וביטוי אישי, במסגרת מובנית ומוגדרת.​​איך מעריכים – אצלנו אין ציונים. יש הערכה, ההערכה מתיחסת ליכולות הלימודיות המוכרות לנו ­ עד כמה​ ​הילד יודע, מבין, קורא בשטף או פותר נכון את התרגילים, אבל אנחנו מתייחסים באותה חשיבות גם לסוגים​ ​אחרים של יכולות, למשל ­ עד כמה הילדה טובה בהצגה בפני קהל או בניה והבנה הנדסית. לצד אלו אנחנו​ ​מעריכים גם את האופן בו הילד נוהג. איך הוא מתייחס לחברים בקבוצה, עד כמה היא מנצלת את זמן השיעור​ ​לביצוע המטלות הלימודיות, וכו'. כך יכול כל אחד להביא לידי ביטוי את הדברים בהם הוא טוב, ולשפר את​ ​הצדדים שדורשים חיזוק. מרבית זמן השיעור מוקדש ללמידה פעילה. אנחנו משתדלים להתאים את המשימות​ ​ליכולות והאתגרים של כל אחת ואחד. לא רק המורים מעריכים את התלמידים. גם הילדים לוקחים חלק בתהליך​ ​ההערכה של חבריהם לכיתה, ולומדים גם להתבונן ולהעריך את עצמם, כדי שיהיו מודעים ליכולות שלהם, לזהות את​ ​האתגרים הניצבים בפניהם, ולהוביל בעצמם את תהליך ההתפתחות שלהם.איך מתכננים – למורים בבית הספר שלנו מקום חשוב ביותר. הם שותפים בפיתוח המודל הפדגוגי ויצירת תכנית​ ​הלימודים. איך זה נעשה בפועל? המורים לומדים לעומק את תכנית הלימודים ומגבשים רשימת נושאים שחשובים להם​ ​מעבר לתכנית הלימודים. המורים מתכננים פרויקטים כך שבמהלך העבודה עליהם ידרשו הילדים להבין ולרכוש את הידע​ ​והמיומנויות שהוגדרו. במקום שיעורים פרונטליים, המבוססים על הסברים של המורה, יש מטלות, המותאמות לשונות בין​ ​הלומדים, היכולות הלימודיות, הקצב ודרכי הלמידה. כדי להצליח במשימה המאתגרת הזאת אנחנו מצרפים לצוות אנשים​ ​יצירתיים וחדשניים, שאוהבים ללמוד כל הזמן דברים חדשים, וליצור, יש מאין. מורים שנכונים מאד להשקיע, ויכולים לדבר​ ​וגם להקשיב לילדים. בגישת הלמידה – הוראה שלנו המורים לא מעבירים את החומר, אלא מנחים את הלמידה, ויוצרים​ ​פעילויות שיאפשרו לילדים ללמוד בעצמו